Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Automotive fuel taxes and cross-border shopping
Kubovič, Jozef ; Janský, Petr (vedoucí práce) ; Mikolášek, Jakub (oponent)
Táto práca je zameraná na ukázanie existencie cezhraničného nakupovania pohonných hmôt medzi Českou Republikou a susediacimi štátmi v období od Januára 2005 do Decembra 2012. Ako jednu z hlavných príčin cezhraničného nakupovania sme uviedli rozdiely v zdanení pohonných hmôt v rozličných štátoch, ktoré následne spôsobujú rozdiely v cenách pohonných hmôt. S použitím mesačných dát na naftu a benzín sme skonštruovali model korekcie chyby a odhadli dlhodobé aj krátkodobé vzťahy medzi spotrebou pohonných hmôt a jednotlivými cenami za pohonné hmoty v Česku a susediacich štátoch. Zistili sme negatívny dopad zvýšenia cien benzínu v Česku na jeho spotrebu a pozitívny dopad zvýšenia relatívnej ceny benzínu v Nemecku na spotrebu benzínu v Česku, čo dokazuje existenciu cezhraničného nakupovania medzi Nemeckom a Českou Republikou.
Vývoj postmaterialismu v ČR
Pilnáček, Matouš ; Buriánek, Jiří (vedoucí práce) ; Suša, Oleg (oponent)
Tato práce analyzuje vývoj postmaterialismu v České republice. Konkrétně se zabývá vlivy, které mohly způsobit mírný pokles mezi měřeními v letech 1999 a 2008. V teoretické části práce je představeno základní pojetí postmaterialismu, jak ho vymezil Ronald Inglehart, a také vybraná kritika konceptu. Druhou částí práce je explorativní analýza výzkumů European Value Study, která ukazuje, že v české populaci je stále přítomen generační růst úrovně postmaterialismu a že pokles je pravděpodobně nejvíce ovlivněn ekonomickou situací v běžném životě respondentů. Na základě teorie a explorativní analýzy jsou stanoveny tři hypotézy vlivu na vývoj postmaterialismu v České republice mezi let 1999 a 2008. První hypotéza o mediálním vlivu finanční krize byla falsifikována. Následující hypotézy o vlivu inflace a cen pohonných hmot na postmaterialismus falsifikovány nebyly a je nutné je zohlednit. Závěry mají hlavně metodologický charakter, kdy je upozorněno na vliv kontextu dotazování při vývoji postmaterialismu.
Automotive fuel taxes and cross-border shopping
Kubovič, Jozef ; Janský, Petr (vedoucí práce) ; Mikolášek, Jakub (oponent)
Táto práca je zameraná na ukázanie existencie cezhraničného nakupovania pohonných hmôt medzi Českou Republikou a susediacimi štátmi v období od Januára 2005 do Decembra 2012. Ako jednu z hlavných príčin cezhraničného nakupovania sme uviedli rozdiely v zdanení pohonných hmôt v rozličných štátoch, ktoré následne spôsobujú rozdiely v cenách pohonných hmôt. S použitím mesačných dát na naftu a benzín sme skonštruovali model korekcie chyby a odhadli dlhodobé aj krátkodobé vzťahy medzi spotrebou pohonných hmôt a jednotlivými cenami za pohonné hmoty v Česku a susediacich štátoch. Zistili sme negatívny dopad zvýšenia cien benzínu v Česku na jeho spotrebu a pozitívny dopad zvýšenia relatívnej ceny benzínu v Nemecku na spotrebu benzínu v Česku, čo dokazuje existenciu cezhraničného nakupovania medzi Nemeckom a Českou Republikou.
BIOPALIVA – PŘÍČINY A DŮSLEDKY ZAVEDENÍ
Bogdanov, Igor ; Vostrovská, Zdenka (vedoucí práce) ; Munzi, Tomáš (oponent)
Cílem diplomové práce je analyzovat ekonomické a ekologické důsledky zavedení regulace povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot a dokázat její neefektivnost. Teoretická část práce detailně shrnuje důvody zavedení regulace včetně legislativního rámce a generační evoluce biopaliv. Analytická část za pomocí statistického rozboru časových řad a cenových a efektivnostních indexů vyhodnocuje účinnost biopaliv ve vztahu k omezení emisí skleníkových plynů. Dále je zde specifikován dopad zavedení biopaliv na ekonomiku skrze ceny pohonných hmot, vztah biopaliv a motorů a vliv biopaliv na cenu potravin, životní a sociální prostředí.
Influence of crude oil price upon fuel prices in the EU
Košťálová, Jindra ; Procházka, Petr (vedoucí práce) ; Aleš, Aleš (oponent)
Cena pohonných hmot je dnes velmi probíraným tématem z důvodu častých změn a výkyvů. Tato bakalářská práce si klade za cíl analyzovat vývoj ceny pohonných hmot se zaměřením na ropu, jako na hlavní faktor ovlivňující výši ceny. V první, teoretické části práce jsou popsány hlavní a vedlejší faktory ovlivňující cenu ropy a pohonných hmot. V analytické části se pak již tyto faktory zkoumají na reálných historických cenách postupně jak u benzinu Natural 95 tak u nafty. Pomocí regresní analýzy, je ukázáno jak má změna ceny ropy vliv na změnu pohonných hmot v České Republice. Dále pak se zkoumá odlišnost konečné ceny u čerpacích stanic v různých státech Evropské Unie. Ceny jsou následně očištěny od daní a je vyhodnoceno, ve kterých zemí má změna ceny ropy větší dopad na marži distributorů, tím pádem i na konečnou cenu pohonných hmot. Je zjištěno, že vysoká cena pohonných hmot neznamená vysokou marži prodejců, ale znamená to pouze vysokou sazbu spotřební daně.
Reagují ceny pohonných hmot v České republice asymetricky?
Kohoutek, Jakub ; Koubek, Ivo (vedoucí práce) ; Chytilová, Helena (oponent)
Je předmětem rozsáhlé diskuze, zda při růstu cen ropy reagují ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích mnohem rychleji, než je tomu při jejich poklesu. Přestože je tento fenomén hojně diskutován i v odborné literatuře, zatím neexistuje studie, která by se věnovala asymetrickému chování cen paliv na českém trhu. Tato diplomová práce mezeru zaplňuje a zkoumá reakci cen pohonných hmot na nákladové šoky v prostředí České republiky. V první části práce je popsáno několik ekonomických teorií, které asymetrii vysvětlují - jedná se především o teorie založené na chování spotřebitelů za předpokladu nedokonalé informovanosti a o teorii tiché koluze, podle které cena předchozího období funguje pro firmy na oligopolním trhu jako ústřední cena pro vstup do implicitní kartelové dohody. V empirické části práce je pak analyzováno pomocí modelu korekce chyby, který připouští asymetrickou reakci, zda maloobchodní ceny pohonných hmot v České republice skutečně reagují s různým zpožděním na pozitivní a negativní nákladové šoky. Na základě časových řad cen benzínu a nafty je prokázána přítomnost asymetrické reakce vznikající na úrovni mezi velkoobchodním a maloobchodním stupněm dodavatelského řetězce.
Ekonomické dopady stagnující produkce ropy
Stoszek, Václav ; Štěrbová, Ludmila (vedoucí práce) ; Petříček, Václav (oponent)
V první kapitole poskytuje práce hlavní charakteristiku mezinárodního obchodu s ropou. Druhá kapitola je zaměřena na historický vývoj těžby ropy, zejména popisuje tři ropné šoky a stagnaci produkce od roku 2005. Ve třetí kapitole jsou srovnávány dopady, které má stagnace globální ropné produkce na růst HDP, běžný účet platební bilance a realitní trh v České republice, USA a Japonsku.
Ceny pohonných hmot a jejich vlivy na silniční dopravu
KOTEK, Jiří
Vývoj silniční dopravy v České republice byl podroben porovnání s vývojem cen pohonných hmot pomocí jednoduchého statistického šetření. Bylo zjištěno, že objem přepraveného zboží nákladní silniční přepravou v ČR se pohybuje nezávisle na cenách nafty a benzinu v jednotlivých letech. Tento jev vysvětluje firemní prostředí přepravních společností, jež jsou ve většině případů smluvně vázány k zakázkám na delší dobu do budoucnosti a na změny cen pohonných hmot nemají možnost reagovat. Výkony nákladní i osobní dopravy se spolu s růstem cen pohonných hmot zvyšují, což je způsobeno růstem ekonomiky České republiky, tudíž větším počtem zakázek a tržních příležitostí. Statistická analýza tedy potvrzuje výše stanovené hypotézy. Ceny pohonných hmot dále pak nemají vliv na růst ani složení dopravního parku České republiky. Počet vozidel se v posledních letech stabilně zvyšuje bez ohledu na vývoj cen paliv. Ekonomická krize tento růst pouze zpomalila.
Vliv využívání biopaliv na ceny pohonných hmot a na ceny potravin
Procházka, Štěpán ; Ryvolová, Ivana (vedoucí práce) ; Petrášek, František (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem využívání biopaliv na ceny pohonných hmot a na ceny potravin. Teoretická část seznamuje s pojmem biopaliva, s důvody pro jejich zavedení a snaží se ukázat růst cen některých zemědělských komodit v důsledku výroby biopaliv a jejich vliv na ceny pohonných hmot. Analytická část nabízí metodu, pomocí které lze vypočítat limitní cenu za 1 barel MEŘO (Metylester řepkového oleje) pomocí změn kurzu Kč k USD a změn ceny ropy v USD za 1 barel. Cílem práce je posouzení vlivu produkce biopaliv na ceny potravin a pohonných hmot.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.